LOYAL CUSTOMER

Monday, February 20, 2012

#23

Lelaki lebih pandai dari perempuan?
Ramai yang mengatakan bahawa lelaki itu ada 9 akal dan 1 nafsu. Perempuan pula 1 akal dan 9 nafsu. Lantas ada yang menyimpulkan bahawa lelaki lebih pandai dari perempuan. Lelaki lebih layak mempimpin kera
na akalnya lebih. Lelaki lebih pandai.

Saya teringat ada antara kawan-kawan yang berbalah mengenai hal ini di sekolah. Bila dikenang-kenang kelakar pula.

Pernyataan lelaki 9 akal dan permpuan 1 akal itu saya kira perlu dilihat pada perspektif yang lain.


Saya kurang bersetuju jika lelaki lebih pandai dari perempuan. Pada saya otak yang dikurniakan Allah ini sama sahaja. Setiap manusia ada kelebihannya masing-masing. Kalau betul lelaki lebih pandai, mengapa di IPTA sekarang ini pelajar lelaki hampir pupus? Amat sedikit sekali peratusan pelajar lelaki di Universiti. Pergi sahaja ke mana-mana Universiti, pasti jumlah pelajar perempuan jauh mengatasi pelajar lelaki.

Jadi benarkah lelaki itu lebih pandai? Lelaki akalnya 9?

Saya meminjam pandangan yang diberikan oleh Ustaz Hasrizal mengenai hal ini. Apa yang dapat saya jelaskan dengan mudah ialah lelaki itu lebih banyak rasional, sedikit emosinya. Manakala perempuan pula sedikit rasional dan banyak emosinya.

Perlu kita akui di sini bahawa wanita ini kaya dengan emosi,berbanding sang lelaki. Wanita bukan tidak pandai. Ramai yang cerdik-cerdik. Tetapi disebabkan oleh emosinya yang lebih, maka kebanyakan urusan berkaitan dengan "ketua" ini diserahkan kepada lelaki.

Saya tak tahu kalau perempuan tak mengakui kebenran hal ini, namun sepanjang pemerhatian saya, memang wanita itu lebih beremosi. Apabila emosinya tidak stabil, pertimbangannya juga akan lari dan banyak dipengaruhi oleh emosinya ketika itu.

Saya kira itu sesuai dengan sifat semulajadi wanita yang lemah lembut. Lelaki pula sesuai dengan sifat rasionalnya yang lebih kerana perlu melindungi wanita.



This is a respond I read from someone's status on Facebook. Hai Arif Saini, you spoke very well. :)

No comments: