LOYAL CUSTOMER

Friday, July 6, 2012

#30

few days back, aku ke Penawar sebab simptom-simptom nak demam tu dah ada. so before aku batuk, hingus meleleh-leleh, better pergi ambil ubat ye tak?
dalam doktor tu check suhu badan, pernafasan, tekak aku semua tu, aku ambillah kesempatan tu untuk bertanya tentang tekanan darah. just curious. manalah tahu kan aku ada penyakit tu.
simptom-simptom tekanan darah tinggi ialah:


1. kepala selalu rasa berat, pening
2. tiba-tiba rasa macam nak pitam
3. susah nak tidur
4. kesukaran untuk bernafas secara tiba-tiba
5. kalau angkat tangan kiri, tangan akan terasa sakit. (tak kisah samada left atau right handed)


so, out of all symptoms, Alhamdulillah belum ada lagi tapi aku tetap insist on taking the blood pressure reading.
the result is 130/97.
doktor cakap, bacaan ni bukan bacaan normal untuk umur aku, tapi tak berbahaya jugak. the reading is the border between safe and dangerous.


haihh. aku dah pun tenangkan diri aku masa hari tu, tapi still bacaan macam tu. kalau masa weekend hari tu aku check, dah kena admit hospital agaknya.
doktor bagi nasihat supaya aku pergi bercuti/tenangkan diri. InsyaAllah blood pressure aku akan normal balik.


yang paling penting sekali, aku tak tahu kenapa aku perlu stress untuk benda-benda yang merepek.
kalau aku stress pasal masalah aku, takpe jugak. bangang. bangang. bangang.


lepas ni kalau sakit macam mana pun, aku tak boleh layankan sangat. aku tak nak sakit untuk benda-benda yang tak berharga.
aku yakin, kalau aku lebih pentingkan diri sendiri dari orang lain, my life would be much better, perhaps.


ish, tak berbaloi langsung dapat high blood pressure untuk sebab-sebab yang bodoh ni.
yang paling penting, aku tak nak badan aku kena cucuk dengan jarum. ish bila fikir je pun boleh meremang. =.='

No comments: